De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy szeretetéért, amellyel minket szeretett, minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett a Krisztussal együtt - kegyelemből van üdvösségetek! és vele együtt feltámasztott, és a mennyeiek világába ültetett Krisztus Jézusért, hogy megmutassa az eljövendő korszakokban kegyelmének mérhetetlen gazdagságát irántunk való jóságából Krisztus Jézusban. Hiszen kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.
-Efézusi levél 2:4-9.

Oldalak

2012. június 9., szombat

Jelenések könyve lépésről-lépésre 5.


(Paul Negruț-nak az Evangélium Hangja Rádióban elhangzott igehirdetése)

5. Levél a Thiatirai Gyülekezetnek.


Nyissuk meg Bibliánkat Máté evangéliuma 21. részénél, aztán pedig a Jelenések könyve 2. fejezeténél, majd pedig megvizsgáljuk Isten Lelkének vezetésével, hogy mit tesz az Úr Jézus, amikor megvizsgálja a templomot, a thiatirai gyülekezetet. Van egy ének, amely legalább egy nézőpontból gondolkodóba ejthet minket, hogy megvizsgáljuk valóban úgy vannak e a dolgok, ahogy mi látjuk, gondoljuk. A refrén így szól: ’Küldött Ő el/ taszított-e el bárkit is? –Sohasem! Sohasem!’ Ha figyelmesen olvassuk a Bibliát, az Úr küldött-e el bárkit is? Igen, méghozzá pont Virágvasárnapon. Amikor ilyen dolgokat olvasol, úgy látod Istent, úgy ismered meg Istent, mint a menny és föld Ura, Aki nem játszik vallásoskodósdit egyikünkkel sem. Amikor az Úr Jézus bevonult Jeruzsálembe, nem játszadozott senkivel a szép program kedvéért, hanem végignézett az embereken, hogy meglássa, milyen szívvel jöttek a templomba, milyen a viszonya az illető személynek Istennel. És akkor ezt mondta: „Meg van írva: Az én házamat imádság házának nevezik: ti pedig rablók barlangjává teszitek.”(Máté ev. 21:23). Ez a ténymegállapítása az Úr Jézus Krisztusnak bemutatja a számunkra, hogy akkor, amikor a vallást a magunk kénye kedve szerint irányítjuk, mi emberek Isten templomát is képesek vagyunk rablók barlangjává tenni. Ha Isten megengedné, jóváhagyná, hogy mi szabjuk meg a vallás határait, akkor mindenki úgy igazítaná, hogy minden a saját igényét, kényét-kedvét, kívánságait szolgálja. Az Úr Jézus azonban ezt mondja: „Meg van írva: Az én házamat imádság házának nevezik.”(Máté ev. 21:23), ez pedig azt jelenti, hogy mindazok, akik imádni jönnek Istent, dicsőíteni Őt az Ő templomában, első sorban rendbe kell, tegyék az életüket Istennel. Elsőször, első sorban Istennek kell, hogy tetszenek. Egy olyan házban, ahol az emberek nem Isten szerintiek, egy olyan házban, ahol a dolgok menete nem Istent dicsőíti, ahol nem Neki adnak dicsőséget, na, egy ilyen házban lehetnek pénzváltók, árusok, lehet adni, venni, lehet benne mindenféle program, de abban Isten nem dicsőül meg és nem nyilvánul meg benne az Ő ereje. Miután az Úr megtisztította a templomot, csak a megtisztítás után tudtak jönni, közeledni Krisztushoz a betegek, vakok, sánták, akiknek kétségbeesett szükségük volt a segítségre. „Az én házamat imádság házának nevezik”, imádság házának és nem egy pletykálkodás helyének, ahová eljössz, hogy szétnézhess, ki nem néz ki a kedved szerint és aztán elpletykáljad. „Az én házamat imádság házának nevezik”- és nem divatháznak, ahová elmehetsz és felvonulhatsz te is a többiek között. „Az én házamat imádság házának nevezik” –nem egy unalmas helynek, ahol elücsörögsz néhány órát vasárnap délután, csak mert nincs más, amit tehetnél. És amikor az a ház valóban az imádság házává lett, akkor azok, akik odamentek, hogy keressék az Urat, és akik kétségbeesetten keresik Isten segítségét, mert bűneikben vannak, vagy megpróbáltatások közepette, vagy szenvedéseikben vannak, csalódottak, megérzik Isten gyógyító és megtartó kezét, jelenlétét. És imádkozunk azért, hogy Ő hozzon szabadulást, megváltást, vigasztalást, enyhülést, gyógyulást és tegye érezhetővé áldását mindannyiunk számára. De történik még valami abban a házban, ahol minden mást kitesznek, félretesznek, és egyedül Isten marad. Tudjátok, mi történik? –Még a gyermekek is másképp viselkednek. Egy olyan házban, ahol a szülők nem tisztelik Istent, a gyermekek találnak a maguk számára egy szép helyet, ahol játszani lehet. Egy olyan házban, ahol Istent az Őt megillető helyen tisztelik, imádják, a gyermekek jönnek és énekelnek, dicsőítik Istent: „Hozsánna a Dávid Fiának!”(Máté ev. 21: 15 ). A gyermekek is megértik, hogy ott Isten van az első helyen és a figyelmük is Isten felé terelődik.
Általában tudjuk, hogy mi is történt ott Jeruzsálemben, amikor az Úr kikergette a templomból, mindazokat, akik áldozati állatokat árultak ott, vagy pénzváltók voltak, aki üzletté változtatták a templomot a templomi programokra és áldozatokra hivatkozva, és lassan-lassan kihagyták Istent, azért, hogy önmaguk rendszerét valósítsák meg. Nem vagyunk hozzászokva azonban ahhoz, hogy mit tesz az Úr Jézus, amikor meglátogat egy gyülekezetet, amelynek tagjai arra hivatottak, hogy higgyenek Jézus Krisztusban, arra hivatottak, hogy egyre inkább változzanak Hozzá hasonlóvá, arra hivatottak, hogy Krisztusnak engedelmeskedve éljenek míg Ő másodszor is eljön. Most nyissuk meg Bibliánkat a Jelenések könyve 2.-fejezetéhez, a 18.verstől kezdődően. Ma a thiatirai gyülekezettel foglalkozunk, azzal a látogatással, melyet tett az Úr Jézus ennél a gyülekezetnél, és a levéllel, melyet ennek a gyülekezetnek címzett:
 „A thiatirai gyülekezet angyalának írd meg: ezt mondja az Isten Fia, akinek olyan a szeme, mint a tűz lángja, és a lába hasonló az aranyérchez:
Tudok cselekedeteidről, szeretetedről és hitedről, szolgálatodról és állhatatosságodról, és arról, hogy az utóbbi cselekedeteid többet érnek az elsőknél.
De az a panaszom ellened, hogy eltűröd Jezábelt, azt az asszonyt, aki prófétának mondja magát és tanít, és eltántorítja szolgáimat, hogy paráználkodjanak és bálványáldozati húst egyenek; pedig adtam neki időt, hogy megtérjen, de nem akar megtérni paráznaságából. Íme, betegágyba vetem őt, és a vele paráználkodókat nagy nyomorúságba, ha meg nem térnek cselekedeteikből; gyermekeit pedig megölöm döghalállal, és megtudja valamennyi gyülekezet, hogy én vagyok a vesék és a szívek vizsgálója, és megfizetek mindnyájatoknak cselekedeteitek szerint.
Nektek pedig, a többi thiatirainak, akik nem fogadjátok el azt a tanítást, akik nem ismertétek meg a Sátán mélységeit - amint azt nevezik -, ezt mondom: nem vetek rátok más terhet, de amitek van, azt tartsátok meg, amíg eljövök.
Aki győz, és megtartja mindvégig az én cselekedeteimet, annak hatalmat adok a pogányok felett, hogy legeltesse őket vasvesszővel, törje őket össze, mint a cserépedényeket; ahogyan én is hatalmat kaptam erre az én Atyámtól, és annak adom a hajnalcsillagot.
Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek!”
                                                                       (Jelenések könyve 2: 18-29)

Kevés dolgot tudunk a thiatirai gyülekezetről éppúgy, mint Thiatira városáról. De annyi amit tudunk elégséges ahhoz, hogy megértsük ezt a thiatirai gyülekezetnek címzett levelet. Thiatira egy kicsinyke város volt KisÁzsiában, két völgy között terült el. Egyetlen dolog miatt volt híres: kereskedői központ volt. Thiatira kereskedői utak kereszteződésénél feküdt. A lakosság fő foglalkozása a kereskedelem és kézművesség volt. Az ottaniak szakértői voltak a bőrművességnek, mindenféle gyapjú, bőr és lenvászon festésének és készítésének. Sok kereskedő élt ott, és ha gondolkodunk kicsit, eszünkbe is juthat egy thiatirai kereskedő, akiről az Ige is említést tesz. Ő volt Lídia, a bíborárus, ő a ruhák bíbor színű festésére specializálódott és ezzel az üzlettel egészen Európáig eljutott, Filippi városáig. Thiatirában is az emberek céhekbe csoportosultak, foglalkozásuk szerint. Minden céhnek volt egy védő istensége, egy bálvány, akitől kértek segítséget. Évente többször is rendeztek ünnepségeket, különböző céhek, a maguk védőistenének a tiszteletére. Voltak különféle vallási rituálék is, amikor áldozatot mutattak be az isteneknek. Ezt követően egy ünnepi vacsora következett, ahol minden étel, amit feltálaltak előzőleg a bálványoknak ajánlottak, majd ezt követték a rituális táncok, amelyek rendszerint szexuális orgiákba torkollottak. Mindazok, akik előre akartak törni az üzleti életben vagy meg akarták tartani a munkájukat, ezektől a fesztiváloktól függtek, mert itt találkoztak más kereskedőkkel, üzletkötések helye is volt. Mit gondoltok, mi történt Thiatira városában, amikor egy férfi vagy egy nő megtért? Mit tennél, ha thiatirai lakosként megtérnél? Ó, itt nem üldözne senki a hitedért, nem küldenének börtönbe, de következő héten, mondjuk, jönne a fesztivál. Elmennél a fesztiválra? Ha nem mész el a fesztiválra, mi lesz a szerződésekkel? Találsz üzlettársat? Tudsz venni valakitől vagy eladni valakinek? Ha nem vagy ott elveszted a lehetőséget az üzletre. Jön a fesztivál és ott lehet üzleti kapcsolatokat is kiépíteni, ott népszerűsítheted az áruidat. Jönnek a lehetőségek és a vallási rituálék és táncok…mit teszel ha megtértél? Hogy jobban megértsük, milyen helyzetbe is került ott, aki megtért, így is le lehet festeni: Mondjuk kereskedő vagy és nagyon jól menő üzletedben cigarettát és italt is forgalmaztál. Jó eladásaid voltak ezek terén és jól ment sorod. Eljött az idő, meghallottad az evangéliumot és Istenhez tértél, aztán bemész az üzletedbe, megnézed, mi van raktáron, aztán megkérdezed magadtól: Most mit tegyek? Hogy még élesebb legyen a kép, mondjuk, hogy exportra szakosodtál, és ha elutazol valahová, vannak, helyek ahová ilyen dolgokat szállítasz, az emberek isznak és szórakoznak. Te megtértél, mit teszel ezután? Vagy még közelebb hozva a példát: megtértél és az unokahúgod meghív a szülinapi ünnepségére, ahol lesz zene meg tánc, meg ivás meg táncolás hajnalig, mert a szülei nem lesznek otthon. Vagy hasonló esküvőre. Na, elmennél?
A thiatirabeli megtért emberek egyik krízise az volt, hogy meg tudják határozni a viszonyukat, ahhoz a világhoz ahonnan kijöttek, egy olyan világ felé, amely Isten nélkül él. Meddig mész el ebben a világban? Ha azt mondod, vége, többé nem megyek, kezdődnek a szorongatások. Ha kereskedő vagy és cigarettával és itallal üzleteltél, de többé nem teszed, kb. 90%-át elveszítetted a bejövetelednek. Ezek a legkifizetődőbb üzletek közé tartoznak a mai világban. A két legnagyobb amerikai dohányfeldolgozó, közösen elhatározta, hogy 300 milliárd dollárt ad a dohányzástól megbetegedett emberek kezelésére. De miért adják ezt a mesébe illő összeget? Hát azért, mert tovább akarják vinni az üzletet. Na te mit teszel, ha ilyen helyzetben vagy és megtérsz? Azt mondod, hogy mostmár a réginek vége, vagy eszedbe jut, hogy még nincsen kész a házad, még új autót akartál… Mi történik, ha meghívnak a barátaid egy buliba, és te nagyon jól tudod, hogy mi fog ott történni…ha nemet mondasz, másnap kicsúfolnak, hogy még mindig az anyukád szoknyája mellett vagy, semmit sem mersz megtenni…Ha nem mész el, sok mindent elveszthetsz. Elvesztheted a barátaid, talán rokonaid, diszkrimináció érhet, odalesznek az üzleti kapcsolataid. Ha elmész, a másik részt veszíted el, az örök életed. Ez volt a feszültség oka Thiatirában.
Egyesek határozott nemet mondtak, mások azt mondták: ’,hogy is szakíthatnánk meg minden kapcsolatot, de ott se lenne jó nekünk.’ És akkor jött az a személy, akinek megvolt a maga válasza erre. Lássuk, mit mond róla az ige. Úgy hívták, hogy Jézabel. Lássuk, hogyan oldotta ő meg ezt a krízist Thiatirában. Jézabel ezt mondta: ’nekünk, keresztényeknek, az a kötelességünk, dolgunk, hogy győzzünk a gonosz felett. Nekünk meg kell semmisíteni az ő hatalmát. De hát nem tudod megsemmisíteni kívül állva, ahhoz, hogy legyőzd a gonosz uralmát benne kell legyél”. Más szavakkal, Jézabel elmondta, hogy ha szeretnéd megvalósítani mindazt, amit kitűztél magadnak, menj és vegyél részt minden ünnepségen, minden rituálén, minden orgiában, ami ezeket követi, hogy megismerd a Sátán mélységeit, mert csak úgy tudod legyőzni, ha ismered.
Figyeljük meg mit mond az Úr a 24. versben: „Nektek pedig, a többi thiatirainak, akik nem fogadjátok el azt a tanítást, akik nem ismertétek meg a Sátán mélységeit - amint azt nevezik -, ezt mondom: nem vetek rátok más terhet”. Jézabel azt mondta, menjetek mindenhová, minden ünnepségre, minden rituáléra, de a szívetek legmélyén mondjátok, hogy a Krisztusé vagyok. Ez a tanítás, nagyon gyorsan teret kapott. Annyira gyorsan terjedt, hogy egy adott időben még a thiatirai gyülekezet vezetői közül is megfertőzött egyeseket. nézzük csak meg, mit találunk a 20. versben: „De az a panaszom ellened, hogy eltűröd Jezábelt, azt az asszonyt, aki prófétának mondja magát és tanít, és eltántorítja szolgáimat, hogy paráználkodjanak és bálványáldozati húst egyenek”. Ez a tanítása Jézabelnek nagyon gyorsan fogott, azt tanította ezzel, hogy bárhogy élhetsz, ahogy neked tetszik, az a lényeg, hogy a szíved mélyén tudjad, hogy az Úré vagy. És egy ilyen gyülekezetben, ahol fészket vert az a tanítás, hogy nem kell elválnod a világtól, nem kell felhagynod, menj és fürödhetsz tovább a fertőben. Egy ilyen gyülekezethez ment el az Úr Jézus, hogy megvizsgálja. Kérlek, figyeljétek meg, hogyan mutatkozik be az Úr a 18. versben: „ezt mondja az Isten Fia, akinek olyan a szeme, mint a tűz lángja, és a lába hasonló az aranyérchez”. Ez az egyetlen gyülekezet, akinek az Úr Jézus úgy mutatkozik be, mint, akinek olyan a szeme, mint a tűz lángja. Gyerekek, akiknek vannak olyan apukáik akik még fegyelmeznek, mondjátok, mit éreztek, amikor késve értek haza és apukátok a szíjra teszi a kezét, mintha szikrázna a keze, mikor rátok néz? Az Úr elmegy a thiatirai gyülekezethez és megállapítja, hogy vannak dolgok, melyek isteni igazságszolgáltatást követelnek. Halld meg mit mond Az, akinek a tekintete olyan, mint a tűz láng, Aki belát a szívedbe, a gondolataidba, az indítékaidba, a házadba, aki elől nem tudsz elbújni. Halld meg mit szól Az Aki tudja, hogy kitaláltad a bűn egyféle teológiáját, hogy kifogást találtál magadnak a bűneidre. Halld meg mit szól Az, Akit nem tudsz becsapni, halld meg mit mond Az, Akinek lába hasonló az aranyérchez, és ez az azonnali isteni igazságszolgáltatást jelenti, amely kész azonnal cselekedni .- Tudom, hogy játszol a hiteddel, az örök életeddel, lehet magad is becsapod, de Engem nem tudsz becsapni. Halld meg mit mond ellened Az, Aki ítél. Az a panaszom ellened, hogy beengedted a gyülekezetbe ezeket a dolgokat, hogy megtűrted őket. Az a panaszom ellened, hogy lassacskán hagytad, hogy az emberek más céllal jöjjenek gyülekezetbe, mint Isten imádata. Látod, Ő, Aki igazán lát tudja, hogy mit tett Jézabel. Mondd, te nem találtál magadban olyan tanítást, mint a Jézabelé volt?
Egy ember, név szerint Anániás, feleségével, Szafirával együtt eladott egy birtokot, és árából feleségének tudtával félretett magának, egy részét pedig elvitte, és az apostolok lába elé tette.
Péter azonban így szólt: „Anániás, miért szállta meg a Sátán a szívedet, hogy hazudj a Szentléleknek, és félretegyél magadnak a föld árából?
Ha megmaradt volna, nem neked maradt volna-e meg, és miután eladtad, nem te rendelkeztél-e az árával? Mi indította szívedet ilyen cselekedetre? Nem embereknek hazudtál, hanem az Istennek.
( Apostolok cselekedetei 5:1-4)
Mikor volt ideje Anániásnak a megtérésre? Mint azt tudjuk, Isten nem büntette őt halállal abban a pillanatban, amikor eladta a birtokát és elrejtette az árából hiányzó összeget, abban a pillanatban érte a büntetés, amikor így a gyülekezetbe ment. Amíg elment a gyülekezetbe eltelt egy bizonyos idő, és Anániás egész ez idő alatt visszautasította Isten Lelkének munkáját, mely harcolt a saját okoskodásával szemben. Amikor a felesége Péterhez ment, Péter megkérdezte, mondd tényleg ennyiért adtátok el? Szafirával szemben Isten még irgalmasabb. Amikor Péter megkérdezte őt, igazat kellett volna mondania, de hazudni próbált és akkor már azonnal jött az ítélet. Úgy látjuk, hogy Jézabelnek Thiatirában az Úr hagyott időt a megtérésre. Az akkori korból fennmaradt írásokból, úgy tűnik, hogy maga János apostol küldött egy megfeddő, dorgáló levelet Jézabelnek, aki nem hallgatott az intésre, nem tért meg, és most az Úr Maga jön és azt mondja, mivel nem tért meg, elhozom rá az ítéletet. Betegséget hozok rá és mindazokra, akik követték őt, végül pedig halált hozok rájuk. Mondd hányszor érezted, hogy Isten figyelmeztet egy-egy dologgal kapcsolatban? Hányszor érezted már, hogy Isten Lelke azt mondja valamire, hogy nincs rendben az életedben, nem kellene ott lennie, nem úgy kellene lennie, ahogy van? Az első alkalommal beleremegtél a gondolatba, aztán, ha láttad, hogy nem sújtott már nem vetted Őt komolyan, hozzászoktál a bűnödhöz, kimagyaráztad azt. Tudjátok mit ír a Rómabeliekhez írt levél 2. részében? „Azt gondolod, te ember, aki ítélkezel azok felett, akik ilyeneket tesznek, holott magad is ugyanazokat cselekszed, hogy akkor te megmenekülsz az Isten ítéletétől? Vagy megveted jóságának, elnézésének és türelmének gazdagságát, és nem veszed tudomásul, hogy téged az Isten jósága megtérésre ösztönöz? Te azonban kemény szívvel és megtérés nélkül gyűjtesz magadnak haragot a harag napjára, amikor az Isten nyilvánvalóvá teszi, hogy igazságosan ítél.
Mennyi ideje harcol veled Isten Lelke azért, hogy megtérj, valóban, igazán megtérj? Nem akarnád őszintén elmondani Istennek: Uram, Te, Akinek a tekintete, olyan, mint a tűz lángja, ismersz. Ismered az utaimat, beszédemet, cselekedeteimet, gondolataimat, felindulásaim, köszönöm, hogy nem sújtottál mostanig rám. Köszönöm, hogy kérhetem, hogy a te nagy kegyelmed és türelmed idején az én életemben is tegyél rendet, tisztíts meg. Tudod Uram, hogy egy ideje játszadozom olyan dolgokkal, amelyek nem hoznak Neked dicsőséget, tudod, hogy megvan a kísértésem, hogy visszamenjek a világba, hogy olyan üzleteket folytatok, amelyeket nem szeretsz. Uram azt hittem, hogy ezeket elrejthetem, észrevétlenek maradnak és majd egy napon megszabadulok tőlük, add Uram, hogy az a nap a MA legyen.
A Zsidókhoz írt levélben ezt olvassuk: „Ma, ha az ő szavát halljátok, ne keményítsétek meg a szíveteket”. Engedd Isten Lelkének, hogy megvizsgálja a szívedet.


Nincsenek megjegyzések: