De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy szeretetéért, amellyel minket szeretett, minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett a Krisztussal együtt - kegyelemből van üdvösségetek! és vele együtt feltámasztott, és a mennyeiek világába ültetett Krisztus Jézusért, hogy megmutassa az eljövendő korszakokban kegyelmének mérhetetlen gazdagságát irántunk való jóságából Krisztus Jézusban. Hiszen kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.
-Efézusi levél 2:4-9.

Oldalak

2012. január 13., péntek

Modern eretnekségek: Okultizmus és babonák

 Mivel ma péntek 13 van, ezért hasznosnak tartom, hogy tisztán lássunk az okkultizmus és babonák kérdésében. Ezért teszek közzé egy saját kis dolgozatot e témában.

I. A babona meghatározása
Babonának nevezzük az Istentől elszakadt hitbeli magatartást, gyakorlatot, amely titkos törvényszerűségekre támaszkodik és tulajdonít nekik olyan hatalmat, amely képes az eseményeket irányítani. Babona alatt értjük még azt is, amikor valaki különböző népi szokásoknak, hiedelmeknek olyan erőt, tulajdonít, amelynek gyakorlása képes az élethelyzeteket úgy alakítani, hogy az a másik javára vagy kárára váljon. Vannak különböző szokások, gyakorlatok, amelyek mögött természetfeletti erők vannak, és ezeknek az emberek védelmező képességet tulajdonítanak.
A babonának sok köze van az okkultizmushoz, ami titkos rejtett erőkben való bizalmat jelent. Más szóval ez azt jelenti, hogy valaki az ilyen titkos erőknek nagy jelentőséget tulajdonít, és igyekszik is kapcsolatba kerülni velük. A babona az okkultizmusnak egy része és azon belül sok olyan okkult jelenség, gyakorlat van, amit a babona csoportosít.
A babona mögött is okkult (titkos, rejtett) erő áll, aminek nagy jelentőséget tulajdonítanak, vagyis: életvitelünk, anyagi jólétünk, testi és lelki egészségünk, és azok a hatások események, amelyek érnek bennünket nap mint nap, mind függnek tőle.
Igazából, amikor valaki komolyan kezd hinni ilyen babonás jelenségekben, gyakorlatokban, már kapcsolatba lép a titkos erőkkel, lelkiséggel, ami az egész mögött áll. Egyszerű példa erre a háromszori lekopogása valaminek, ami azt jelenti, hogy így az elhangzott dolog nem fog megtörténni, azért mert lekopogta az illető. Önmagában a kopogásnak nincs semmilyen különösebb jelentősége, de ehhez, ha társul az a lelkiség és olyan jelentőséget tulajdonít neki valaki, ami már okkult erők igénybevételét jelenti, már babonává vált. Például ha két ember beszélget gyógyíthatatlan betegségekről, és az egyik lekopogja, azért mert úgy gondolja és hiszi, hogy ez megvédi attól, hogy a gyermeke valamelyik gyógyíthatatlan betegségbe kerüljön. Tehát itt olyasvalamit, tulajdonít az egyszerű lekopogásnak, ami már titkos erőkben való bizalmat jelent.
A babona egy másik lényege az, hogy valójában össze nem függő dolgok között rejtett összefüggést feltételeznek. Ilyen például az, hogy ha fekete macska megy át az úton, szerencsétlenséget jelent. Holott semmi köze egy fekete macskának ahhoz, hogy milyen esemény fog érni bennünket azon a napon. Például ha otthon beteg lesz egyik családtagunk, nem annak köszönhető, hogy előttünk a nap folyamán átszaladt egy fekete macska. Egy másik tipikus jelenség annak hite, hogy ha újévkor a küszöböt nem férfi lépi át először, nagyon rossz év lesz.

II. A babona fajtái és megnyilvánulási formái
A babonás gyakorlatoknak, jelenségeknek nagyon sokféle változata van. Bizonyos tájvidékeken változnak az ilyen jellegű szokások és hiedelmek. Az előző századokban a titokzatos jeleknek, jóslatoknak, megfigyeléseknek nagyobb jelentősége volt, mint napjainkban, ám a régi babonák közül még ma is sok él. Ennél a résznél röviden megnézzük a babonának különböző megnyilvánulási és gyakorlati formáit.

1. Különböző népi szokások és hiedelmek
A falusi megfigyeléseket nagyon gyakran butaságnak minősítette a „tudományos” elme. Nézzünk néhány babonás és spirituális hagyományt!

a. Eseményekre figyelés, amelyektől függnek az életünk. Ha hullócsillagot látunk, és kívánunk valamit, de nem mondjuk el senkinek, az beteljesedik. Ez azt jelenti, hogy amit el szeretnénk érni az életben, nagy mértékben függ attól, hogy látunk e hullócsillagot vagy nem és ilyenkor rá tudunk e gondolni arra a dologra amit szeretnénk megvalósítani.
Ha valaki csuklik, azt emlegetik, mintha a mi csuklásunktól függne az, hogy valaki megemlít bennünket vagy nem.
Ha megrozsdásodik egy kés, akkor valaki meghal a családban. Ez azt jelenti, hogy a megrozsdásodott késnek olyat tulajdonítanak, amitől függ valakinek az élethossza, és a halálának a beállta. Mert ha a házunkban nincs rozsdáskés, azt jelenti, hogy a halál is elkerül egy ideig (természetesen a rozsdás késnek köszönhetően). A kiborult só biztosan veszekedést jelez előre.
Egy négylevelű lóhere találása szerencsét hoz a házhoz, és a megtalálója őrizgeti és ettől várja a sikereit. Ha kéményseprőt látunk és megérintsük a ruháját gondolva egy kívánságunkra az be fog teljesedni. Ezeknél a dolgoknál rejtett összefüggésről van szó, mert ezektől függ sok minden az életünkben. Más szóval ezekben a dolgokban látja sok ember az okát azoknak az eseményeknek, amelyek érték.

b. Megcsodálás: A vásárokból a középkorban kitiltották a csonka, nyomorék vagy más csúf külsejű embereket, nehogy azokat egy viselős nő meglássa, és a saját magzatán is ezek a jelek jelenjenek majd meg. Azért tiltották például a cirkusz látogatását, hogy a fura szerzetek látványától óvják az asszonyt. A rontás megtörésére sok módszert ismertek, például háromszor kell balra köpni, egy megfelelő igézet „ne fogja varázsigét” mondani és közben keresztet vetni. Ha a gyerek mégis csúnya lesz, úgy hat hetes koráig kell csúfolni, s ez egész életére kihat majd, nem fogják csúfolni többet, vagy megszépül.

c. Megkívánás: A terhes nőnek azt kell ennie, amit kíván. Ha télvíz idején cukros epret akar, akkor azt kell megkapnia, különben a gyerek látja kárát. A viselős nőnek még lopnia is szabad, sőt az a fa, amiről viselős nő szakít és eszik, jobban fog teremni, az a tehén, aminek a tejét issza, jobban tejel majd és így tovább.

d. Tiltások az életben: A viselős nő ne ültessen paprikát, mert mérges lesz a gyerek. Nem foghat húsvétkor hímes tojást, mert szeplős lesz a gyereke, vagy esetleg gyorsan újra teherbe esik majd. Nem vakarhatja meg a disznót, mert a gyerek nem lesz majd tisztaságszerető, ha disznóölésnél jelen van, akkor kegyetlen lesz a gyerek, ha nem csupán jelen van, de ő fogja fel a vért, úgy szörtyögős lesz a gyerek, ha pedig perzseléskor átmegy a füstön, úgy orrán fog gügyögni a csecsemő. Nem álldogálhat a nő az ajtóban, mert nyúlszájú lesz a gyerek. Nem szagolhat virágot, mert büdös szájú lesz a gyerek. Kopasz lesz a baba, ha terítetlen asztalánál eszik a mamája és hosszú hajú, ha kendervízben mossa meg a lábát.

e. Étkezési tiltások: Ne egyen az asszony tésztát, mert nagy, kövér lesz a magzat, nehéz lesz megszülnie. - Valóban, a túlzottan sok szénhidrát erős testi növekedést okoz a magzatnál.
Ha malachúst eszik, a gyerek ügyefogyott lesz. Nyúlhúst enni is tilos, mert a gyerek nyúlszájú, nyúlarcú lesz. - Téves megfigyelés, mert nincs köze a nyúlhúshoz a nyúlszájnak.
Bablevest, babfőzeléket enni sem jó, mert sárga lesz a gyerek foga. Madárhúst enni (verebet, varjat) éhező gyermeket jelent. A tök fogyasztása kopasz, vagy buta gyereket jelent, míg az eper szőrös testű kisbabát hoz. Aki halat eszik, annak pállott szájú, vagy lassú, hideg természetű gyermeke fog születni.
A fentebb található népi szokások és hiedelmek nagy részét Tóth József gyűjtötte.

f. Tárgyaknak túlzott jelentőség tulajdonítása: Ide sorolhatók az amulettek és egyéb szerencsét hozó tárgyak, kellékek. Ezeknek védő erejük van (például ha személykocsival utazunk, nem fog baleset érni). Mivel az a bizonyos tárgy varázserővel rendelkezik, meg őrizhet, és nem fog semmilyen bajunk lenni. Ilyen tárgy lehet a gesztenye, amit a zsebébe hord valaki, vagy patkó. Van, aki hallpikkelyt hordoz a pénztárcájában, vagy otthon a kályha mögé sót és kenyeret tesz azzal a céllal és hittel, hogy ezek megvédik és megóvják őt a bajoktól, szerencsétlenségektől.

2. Figyelés számokra
Azt jelenti, hogy bizonyos számoknak szerencsét vagy szerencsétlenséget tulajdonítnak. Különösen a 13-as számról tartsák sokan, hogy szerencsétlenséget hoz. Ezért óvatos kell lenni a hónap tizenharmadik napján és még inkább, ha ez péntekre esik, mert akkor valami nagy baj érhet bennünket. Kerülni kell, a 13-az ajtót. Kerülni kell azt is, hogy valamiből 13 darabot vegyünk, mert szerencsétlenséget hozhat.

3. Napok megkülönböztetése
Ez azt jelenti, hogy az emberek figyelnek különböző napokra, órákra, időszakokra, amelyek meghatározzák a cselekedeteinket, hogy mit szabad meg tennünk és mit nem, ha nem akarjuk, hogy nagy baj érjen bennünket vagy a családunkat. Például vannak napok, órák időszakok, amikor nem szabad utazni, házasodni, ruhát mosni, hajat vagy körmöt vágni…stb.

4. A csillagok figyelése (asztrológia, jóslások)
Sokan vannak, akik a jövő eseményeit csillagállásoktól teszik függővé, vagy attól, hogy ki milyen csillagjegyben született. Ez azért fontos, mert így a csillagok állásából hetente meg lehet határozni azt, hogy körülbelül mire számíthat az illető, milyen hatások, események fogják érni őt. Ez jelenti a heti horoszkópjelentést, aminek sokan nagy jelentőséget adnak és komolyan is veszik. Az asztrológusok szerint már a kezdet kezdetén minden eldől. Sorsunk meg van írva a születési napjainkban is. Tehát, ha valaki visszakeresi a naptárban, hogy milyen napon született, akkor megtudhatja, mi vár(hat) rá a jövőben. Ez azt jelenti, hogy a sors a születés-naptól is függ.

5. Jövendőmondás
Vannak az életben különböző gyakorlatok, praktikák, amik segítségével be lehet tekinteni a jövőbe, és meg tudható így mindaz, ami bennünket érhet, ami velünk történhet. Az egyik ilyen gyakorlat a tenyérjóslás, egy másik a jövő tudakozása kávézaccból. Gyakorlatban van az a szokás is, hogy papagájjal valaki egy cetlit huzat a sok közül, amiken események vannak feljegyezve. A kihúzott cetlin olvasható jóslatok be fognak következni a jövőben. Sokan hiszik azt is, hogy a jósnők által használt kártyavetés által betekinthetnek a jövőbe. A jóslások azért nevezhetők babonának, mert a hiszékeny emberek rejtett összefüggést vélnek felismerni a kártyalapok, a csillagok vagy a kávézacc állása, a tenyerünkben levő ráncok és azon események között, amik őket érik.

6. Varázsszavak és tárgyak használata és varázslás
A varázslás lényege, bizonyos szavak kimondásával vagy cselekedetek megtételével olyan hatások kiváltása, melyek nem következnek a szavak vagy cselekedetek saját jelentéséből, illetve közvetlen hatásukból. Egyértelmű tehát, hogy okkult, azaz rejtett erők felhasználása történik minden varázsláskor.
Természetfeletti dolgok és csodák végrehajtására varázslást használnak akár szavak vagy tárgyak által. Ez azt jelenti, hogy a varázsló ezeket a természetfeletti erőket, szellemeket a maga szolgálatába állítja azért, hogy bizonyos dolgokat elérjen ez által. Varázserőt tulajdonítanak a szavaknak és tárgyaknak, aminek köszönhetően csodákat lehet tenni, és beavatkozni természetfeletti dolgokba, és az eseményeket is uralni.
Ennek tipikus esete a következő: Egy ember ártani akar egy másiknak, ezért varázslóhoz fordul. Az megbízza, hogy szerezzen be egy személyes tárgyat a megcélzott személytől (hajszálat, levágott körmöt, fényképet), és ennek felhasználásával valami helyettesítő dolgot hoznak létre (pl. egy agyagfigurába belegyúrják a hajszálakat). Megfelelő varázsszavak kimondása, a varázsló transzba merülése vagy egyéb előkészületek után a helyettesítő tárgyon az ártalmat, rombolást szimbolizáló cselekedeteket hajtanak végre (pl. tűvel böködik a helyettesítő bábu fejét). A mágus ilyenkor azt mondja, hogy amit a helyettesítővel végeztek, az megtörténik a valóságban is (pl. erős fejfájás kezdi kínozni a megcélzott embert).
A természettudományok hatókörében nyilvánvalóan nincs semmiféle hatás, mely az ilyen eseteket működőképessé tehetné, és az is bizonyos, hogy Isten sem adott senkinek ilyen cselekedetre felszólítást, hanem kifejezetten tiltotta a varázslást. Ekkor viszont csak két lehetőség van: a varázslás puszta csalás, valójában nincs semmi hatása, vagy ha hatása van, azt Istennel szembehelyezkedő szellemi erők közvetítik.

7. Ráolvasás
Alkalmazni szokták olyankor, amikor emberek vagy állatok megbetegednek. Ilyenkor az úgynevezett csodadoktor vagy bölcsasszony titkos igéző szavakat olvas rájuk. Olyanok is vannak, akik magukra vagy másokra varázsigéket olvasnak. Sokszor még a Bibliából is vesznek igéket, amelyeknek szintén varázserőt tulajdonítanak. Az így elhangzott varázsigék ráolvasása következtében meggyógyul a beteg személy. Itt is rejtett összefüggéssel találkozunk a ráolvasott varázsigék és a beteg meggyógyulása között - azért gyógyul meg valaki, mert varázsigét olvastak rá.

8. Inga
Láncon vagy zsinóron függő tárgy igénybevétele, azért hogy egy betegséget megálapítsanak és annak a gyógymódját is embereknél és állatoknál egyaránt. Ez a függő tárgy lehet ezüstóra, valamilyen fémtárgy, vagy más egyéb. Szoktak ingáztatni fényképek és térképek felett, vagy ruhadarabok felett is azért, hogy elveszett emberek és elveszett tárgyak nyomára bukkanjanak. Az állatok vemhességének megalapítására is szokták használni. Itt is rejtett összefüggésről van szó, mert olyan erőt tulajdonítnak annak az ingáztató tárgynak, amely képes betegségeket kimutatni és elveszett tárgyakat, embereket megtalálni. Tehát a diagnózis kimutatása vagy az elveszett személy, tárgy megtalálása az ingáztatásnak köszönhető.

9. Egyházi babonák
Különböző egyházaknál is találkozunk babonás jelenségekkel és gyakorlatokkal is. Ilyen például a szentelt víz, amely az ember szívét képes megtisztítani, amikor Isten elé járul. Ugyanide sorolható a szentelt vízzel történő házszentelés, aminek az a lényege, hogy a ház lakói védve legyenek abban az évben nyomorúságtól, bajoktól, betegségektől és családi veszekedésektől. Itt is rejtett összefüggés van a házszentelés és azok a hatások, események között, amelyekben része lehet egy családnak. Ezek szerint a házszenteléstől kellene, hogy függjön a mi családi békességünk, és azok az események, amik a családunkkal történnek.
Ha elmondok tíz Miatyánkot és tíz „Üdvözlégyet” egy bizonyos szándékért, azt biztosan megadja nekem az Isten. Ha nem jutok el egy héten kétszer is szentmisére vagy istentiszteletre, megbüntet az Isten. Lehet, hogy valakit Isten arra indít, hogy tíz Miatyánkot és tíz Üdvözlégyet mondjon el egy bizonyos célért, vagy arra buzdít, hogy hétköznap is jusson el kétszer szentmisére, istentiszteletre. De ha valaki csak úgy magától kitalál ilyen gyakorlatokat, és ezekhez mereven ragaszkodik, mert azt hiszi, hogy Istent kényszerítheti cselekedeteivel, az a babonaság bűnében van.
A babona fő ismertetőjele ilyenkor is a rejtett összefüggések megléte, azaz mágikus jelentőség tulajdonítása bizonyos gyakorlatoknak. Ha azt hiszem, hogy cselekedeteim automatikusan kiváltanak bizonyos hatást, de az a hatás sem természettudományosan, sem az Isteni kinyilatkoztatásból nem ismerhető meg, akkor babonában hiszek.

10. Egyéb babonák
Számos nép hiedelemvilágában a gyertya a lélek, a láng pedig az élet jelképe. S a néphit úgy tartja, hogyha valaki odafigyel a pislákoló vagy lobogó fényre, akkor felkészülhet a közeljövő eseményeire, s nem érik váratlan meglepetések, mert kit tudja számítani a jövőt. Ebből az következik, hogy a gyertyalángnak ilyen jellegű üzenete is van.
Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet - tartja a mondás. De arról nem esik szó, hogy a virágszerető ember vajon milyen ember is valójában? Ez a babona szerint meg lehet határozni egy -egy embert, ami a természetét, jellemét illeti attól függően, hogy milyen virágot szeret (rózsát, ibolyát, kardvirágot… stb.).
Miről árulkodik a tüsszentés? A jóslásnak ez a változata állítólag már az egyiptomi álmoskönyvekben is szerepelt. Ennek alapján megfejthetjük, hogy melyik napon mit jelent egy- egy tüsszentés? Ezért nagy jelentőséget tulajdonítunk, és rejtett összefüggést látunk az ért események és a tüsszentésünk között.
Különböző kézformák, amelyek jellemeznek egy -egy embert:
Művészi (kúpos) kéz. Szép formájú kéz, de sok negatív tulajdonságra utalhat Külsőleg nagyon hasonlít a pszichikus kézhez, de az ujjak nem az ujjtőben, kezdenek elkeskenyedni, hanem csak az utolsó ujjpercnél.
Pszichikus (ovális) kéz. Ezt a kéztípust ideális elnevezéssel is szokták illetni, annyira szép formájú. Az ovális alakú, kecses, lágy, puha vonalvezetésű kéz ujjai egyenletesen keskenyednek az ujjhegyek felé.
Dolgos (szögletes) kéz. A négyszögletes alapformájú, szögletes köröm- és ujjvégződésű kéz ugyan nem szép, de rendkívül hasznos és kitűnő jellemű személyiségre utal.
Intellektuális (bütykös) kéz. Első ránézésre ez a kézforma sem mondható éppen szépnek: téglalap alakú tenyér, túlfejlett ujj bütykök, gömbölyű köröm, mégis szögletes ujjvégek.
Praktikus (ásóujjú) kéz. Ne keressünk szó szerint ásóformájú kézfejeket és ha véletlenül találnánk, ne különböztessük meg hátrányosan tulajdonosaikat. A praktikus kezű emberek elődomborodó ásóformájú ujjvégeikről ismerhetők fel.
Ha valakinek szemölcsei vannak és vesz egy fekete cérnát, amire annyi bökött köt rá amennyi szemölcse van és aztán elássa a ház esőcsatornája alá, akkor eltűnnek a szemölcsök.
A fentebb bemutatott babonák gyakorlati formái mindegyikében valamilyen módon titkos összefüggések vannak, és sok esetben rejtett erőkben való bizalomról árulkodnak.

11. Elgondolkoztató történet
Valóságos eset:
„Egy férfi kiskorában azt játszotta társaival, hogy nem szabad semmilyen vonalra lépni, mert „Aki vonalra lép, az szerelmes!” (És szerelmesnek lenni szégyen bizonyos korosztály számára.) Ezt sok éven át következetesen gyakorolták. Ezért ebbe az emberbe beleidegződött, hogy ne lépjen a járda betonlapjainak összeillesztésére, vékony oszlop árnyékára stb. Felnőtt fejjel hiába tudatosította, hogy ez bolondság, továbbra is zavarta mozgását ez a dolog, önkéntelenül is kerülte a vonalakat. És ami rosszabb: mellékesen az is benne maradt, hogy szerelmesnek lenni szégyen. Ez akadályozta is a lányokkal való kapcsolatteremtésben. Hiába küzdött ez ellen évekig, nem tudott önerejéből megszabadulni ettől a megkötözöttségtől. Ám amikor egy okkultizmusról szóló tanítás után rájött, hogy benne egy babona maradványai vannak, kérte Jézus Krisztust, hogy szabadítsa meg ettől, és kérte testvéreit, hogy imádkozzanak érte ezért. A babona utóhatásai szinte azonnal el is múltak; pár nap múltán már egyáltalán nem figyelte a vonalakat és a lányokkal szembeni gátlása is csökkent.”

III. Mit mond a Biblia a babonáról
A Bibliának határozott álláspontja van az okkultizmussal és ezen belül a babonával kapcsolatban, és arra int bennünket, hogy kerüljük ezeket a gyakorlatokat és azok megnyilvánulási formáit, ne bízunk bennük. Általában pogány népeknek voltak ilyen jelegű gyakorlatuk, praktikájuk. Ezek gyakorlása által kapcsolatba kerülhetünk démoni erőkkel, hatalmakkal. Ezek a hatalmak, amelyek a babonás jelenségek és gyakorlatok mögött állnak ördögi, démoni eredetűek.
„Ha valaki halottidézőhöz és jövendőmondóhoz fordul, és követi őket a paráznaságban, ellene fordulok az ilyen embernek, és kiirtom népe közül.” (3Móz. 20,6)
„Ne legyen köztetek olyan, aki a fiát vagy leányát áldozatul elégeti, ne legyen varázslást űző, se jelmagyarázó, kuruzsló vagy igéző! Ne legyen átokmondó, se szellemidéző, se jövendőmondó, se halottaktól tudakozódó. Mert utálatos az ÚR előtt mindaz, aki ilyet cselekszik. Ezek miatt az utálatos dolgok miatt űzi ki előled ezeket is Istened, az ÚR.” (5Móz. 18, 10-12)
A Biblia azért óv az okkultizmustól, babonától, mert Isten nem akarja, hogy ördögi erők megszálljanak, és megkötözzenek bennünket. A babona Isten elleni bűn, mivel nem Istenben vetett bizalomról tanúskodik, hanem az okkult, titkos, rejtett erőkben való bizalomról. Ilyenkor az ember ezeket az erőket veszi igénybe, és ezek segítségére támaszkodik, és ez által kapcsolatba kerül démoni, ördögi hatalmakkal.
Azt is elmondja a Biblia, hogy van szabadulás az ilyen megkötözöttségektől egyedül az Úr Jézus Krisztus által, mert Ő képes teljesen megszabadítani valakit. Ez abban nyilvánul meg, hogy az ember bízni kezd egyedül Istenben, megvallja ezeket a bűnöket azzal a bizalommal, hogy Isten megbocsátja a Jézus Krisztus kereszthalála érdeméért. Az ilyen ember teljesen szakít ezekkel az okkult dolgokkal, és az ilyen jellegű könyveket, tárgyakat megsemmisíti. Erre példát láthatunk az Ap Csel 18 fejezetében, ahol az efézusiak összehordták varázskönyveiket, és elégették őket. Csak a teljes felszámolás hoz igazi szabadulást!

Felhasznált irodalom:
Paul F. Kiene, Vigyázz Okkultizmus!, Budapest, Evangéliumi Kiadó, 1996
Kálvin János, A keresztyén vallás rendszere II., A Magyar Református Egyház Kiadása, Pápa 1910, II.
Makkai Sándor, A vallás értéke és rendszere
Modersohn Ernő, Az Ördög igézetében, Budapest, Hitélet Alapítvány, 1992
http://www.she.hu/main.php?form=tema&id=62
                                                                                                                                                   Kelemen Szabolcs

Nincsenek megjegyzések: